20 juni 2008

Jumper (2008)

Jumper handlar om David Rice (Hayden Christensen) som vid 15 års ålder upptäcker att han har förmågan att teleportera sig mellan olika platser, eller "hoppa" mellan olika platser. Och självklart använder han den förmågan till att råna en bank. Vem hade inte gjort det. Sedan får man följa David som vuxen och hur han lever sitt liv genom att "hoppa" mellan olika platser. Men det visar sig snart att det finns dom som inte riktigt gillar personer som har förmågan att kunna förflytta sig utan att gå. Dessa så kallade Paladin är ledda av hatiska Roland (Samuel L. Jackson) Det blir en katt och råtta lek mellan de som kan färdas i olika rum och de som inte kan. David söker upp sin high school sweetheart, Millie (Rachel Billson), som han självklart inte kan förklara sina färdigheter för, men hon dras in i kriget mellan Jumpers och Paladins.

Jag skall villigt erkänna att första gången jag såg trailern till denna filmen blev jag inte särskilt imponerad. Jag sa att denna filmen kommer jag nog inte vilja se. Men så igår bestämde jag mig för att jag och min flickvän skulle titta på den i alla fall, man måste ju ha sett en film för att egentligen ha en åsikt om den. Jag blev överraskad över att den inte var så dålig som jag trott, och det gick ganska snabbt att titta på den, helt plötsligt hade det gått 1½ timme och filmen var slut. Själva handlingen är ganska simpel, det är bara att några människor har förmåga att kunna teleportera sig mellan olika platser och sen finns det dom personerna som inte gillar det och har bestämt sig för att döda alla "hoppare". Trots den något smala handlingen så blir det en actionfylld film. Dock så verkar det som om det klippts lite för mycket i filmen, för ibland slängs det in repliker som man inte får någon förklaring till. Som exempel så talar två "jumpers" om jump-sites, men ingen stanns i filmen förklaras det vad som är specifikt för en jump-site. Filmens slut känns kanska avkapat, det bäddar nästan för en uppföljare. Men trots dessa negativa punkter så var det en ganska bra film, men den kunde gjorts mycket bättre.

Betyg: 6/10